sobota, 13 lipca 2013

CHCIAŁAM BYĆ TYLKO WOLNA

TYTUŁ: CHCIAŁAM BYĆ TYLKO WOLNA
AUTOR: HÜLYA KALKAN
WYDAWNICTWO: SDK



Pierwszy raz książkę tę posunęła mi koleżanka z miesiąc temu, ale jakoś miałam inne i oddałam ją bez czytania, teraz po kolejnej namowie wzięłam ją znowu i tym razem zaczęłam czytać.
To chyba pierwsza ksiązka o takiej tematyce, jaką przeczytałam. Oczywiście wiem, mniej więcej, co się dzieje w rodzinach arabskich i trochę o zwyczajach słyszałam w telewizji czy przeczytałam w Internecie, a książka jeszcze bardzie przybliżyła mi ten temat.
 Hülya Kalkan to autorka i jednocześnie bohaterka ksiązki. Spisuje ona historię swojego życia. Jest ona Turczynką, która urodziła się i wychowała w Niemczech. Od początku nie miała łatwego życia, jej matka typowa kobieta Islamu wymagała od niej jako najstarszego dziecka całkowitego posłuszeństwa i pokory.

W podstawówce w Rielingshausen rzucałam się w oczy. Nie dlate­go, żebym była jedyną Turczynką. (..)Ale byłam jedyną dziewczynką w moim wieku, która od lata nosiła chustkę na głowie. Jak tylko przeszłam do trzeciej klasy, moja matka zażądała tego ode mnie. Oczywiście nie sprzeciwia­łam się ani nawet nie zapytałam, dlaczego muszę to zrobić. Wiem, że matka nie musiała nic uzasadniać, ona tylko rozkazywała.

Matka wysyła ją do szkoły koranicznej, a gdy Hülya została z niej wyrzucona, postanawia znaleźć jej męża. Gdy. Dzięki podstępowi dziewczynie, udaje się wrócić do domu, wtedy podejmuje decyzję o tym, że musi zacząć żyć na własną rękę. Wyprowadza się z domu, uczy się i znajduje pracę. Okazuje się jednak, że matka swe ambicje przerzuciła na młodszą siostrę  Hülii. Ją również wywozi do Turcji i również wbrew jej woli chce wydać ją za mąż.
Ogarnęła mnie bezsilna wściekłość. Podanie przyjęte - nie ma ślu­bu. Podanie odrzucone - ślub. To przecież jak rzucanie kostką o los Esme! A siostra została pozbawiona prawa do zabrania głosu we wła­snej sprawie! Była bezsilna wobec urzędów i własnej rodziny!

Hülya podejmuje heroiczną walkę o siostrę i jej powrót do Niemiec. Sama, w zasadzie wbrew całej rodzinie, chce uprowadzić Esme. To książka o silnej siostrzanej miłości, walce z tradycjami i religią, determinacji i wielkiej odwadze. Bardzo spodobała mi się książka i szybko mam zamiar sięgnąć po kolejne o podobnej tematyce.

 MOJA OCENA: 5/5


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz